Tartalom
- A „Holt-tenger” világa
- Wass Albert Mezősége (aktuális oldal)
Wass Albert Mezősége
Az előző rész folytatása.
A Mezőség az egyre nagyobb számban betelepülő és egyébként is szapora oláhok révén először vegyes lakosságúvá, majd román többségűvé vált. Magyarok már csak szórványban maradtak. Ezt a szomorú folyamatot jelenítik meg és erről a tájról, s a táj fájdalmas pusztulásáról adnak képet Wass Albert regényei is.
A táj eredeti neve Tóvidék, csak később nevezték Mezőségnek. A Tóvidék viszont régebben igen nagy kiterjedésű volt, megközelítőleg akkora, mint a későbbi Mezőség. A mezőségi, közelebbről tóvidéki Wass Albert tömören, szemléletesen, valósághűen, a vidék sajátosságait meghatározó természeti, földrajzi és történelmi tényezőket is figyelembe véve pontosan körül határolta – északról, nyugatról, keletről és délről – ezt „a széltiben négynapi, hosszában hatnapi lójárásnyi földet”.

A Wass Albert által körül írt területen, történelmileg éppen az idő tájt, amikor regénybeli ősei ezen a tájon megtelepedtek, négy királyi vármegye alakult: Belső-Szolnok, Doboka, Kolozs és Torda. Ezek akkor határmegyék voltak, hosszan elnyúltak kelet felé, az Erdélyi-medence belsejéből a hegyekig, a gyepükig.
A táj történelmi tablóját, hatalmas etnikai-emberi képét alkotta meg Wass Albert a Kard és kasza című kétkötetes regényében. A könyv két mezőségi falu: Bölényes és Miklósdomb (azaz Vasasszentgotthárd és Cege) kora középkortól az 1950-es évek második feléig terjedő krónikája.
„… A Kárpátok roppant gyűrűjébe zárva, laposan, szélesen húzódik a Mezőség.
Hajdan tűzhányókkal koszorúzott tengeröböl, ma elöregedett, formájában és lényegében megváltozott vidék. Szépségét nehéz megérteni, de ha mélyebben elemezzük a tájat, évmilliók ködös távlatából ragyogva bontakozik ki eredeti képe. A ma kopár domboldalakon óriás tölgyesek zsongtak akkor, tisztásain vaddisznók tanyáztak.
Kanyargó patakvölgyei, melyek ájult meztelenségben hevernek, kékes csillogó tavakkal ékeskedtek. Ilyen volt, és ilyen lehetne ma is a Mezőség.
Az erdőket évszázadokkal ezelőtt kiirtották, a középkor ezernyi halastava eltűnt, s a vidék jellege megváltozott. Ma fehérlő tufa padok, s a földcsuszamlások szeszélyes formái, különös alakú képződmények jellemzik a tájat. Sivár domboldalait záporpatakok óriás vízmosásai sebzik fel. Selymékes tős rétjein vadrucák, bíbicek hada tanyázik. Esténkint dallal kezd a mocsár, s ha szél zendül a nád karcsú veséjén, a különben semmitmondó vidék megtelik bájjal és poézissal.”

„… Dombok hajlott gerincein, ha állunk reggelenként, s figyeljük zsibbadt lélekkel a csendet, mely, mint egy anyagtalan, langyos, meghitt palást terül fölénk és dombjaink vállára, úgy érezzük, hogy az élet szép és egyszerű…” (Wass Albert: Udvarház a dombon, részlet)
Tündérmesébe illő a táj, megejt bennünket varázsával, illatával, patakokat szegélyező partok ritkaságaival. Az ezerarcú Kárpát-medence keleti peremének mocsaras-zöld alföldje, dimbes-dombos vidéke örök titkokat rejt. A hegyvonulatoktól távol a Szamos kanyargó, csillogó szalagja kígyózik, s közben magába fogadja a kis Füzes-patak tavakat érintő habjait. A különleges, „Tóvidék”-nek nevezett táj, az egymás mellett hullámzó tavacskák partvidéke. Ez a vidék kínált helyszínt Wass Albert (Válaszút, 1908. január 8. – Astor Park, Florida 1998. február 17.) regényeinek. Hőseit az égbolt felé törekvő hegyek szálegyenes szálfái kísérték a csúcsokon és a hegyoldalakon, a havasokon illatos kaszálók ezer virágból szőtt tarka szőnyegén lépkedtek, a völgyekben a lezúduló hegyi patakok csörtetésének-csobogásának megejtő zenéje ölelte őket körül. Annak a Wass Albertnek a hősei, akinek nevét titkolták a hatalmon lévők, akinek pár éve még hírét is alig hallottuk, akinek minden sorából „Édes Erdély” köszönt ránk. Akinek regényeit olvasva Erdély dalol felkavart lelkünkben. Elkalauzol bennünket a balladák földjére: lankák és havasok, szépség és szenvedés, fény és árnyék, elmúlás és megújulás ad történelmi, természetismereti, jellemábrázolás-művészeti leckét regényeiben. Wass Albert a két világháború közötti erdélyi irodalom elismert személyisége volt, írásait, regényeit, színpadi műveit az anyaországban is jól ismerték. 1944-es kényszerű emigrációja után szinte teljesen kiesett a magyar irodalmi köztudatból. Műveit az 1945-1990 közötti politikai hatalom tudatosan teljes feledésre ítélte. Írói tevékenységét kényszerűségből Amerikában fejtette ki. Soha nem tudta és nem is akarta feledni az otthon varázsát, haláláig nyugtalanította a kényszerű elszakadás gondolata:
„…Gyökerünket keleten őrzi
Valami babonás varázs
S ebben az idegen tavaszban
Lassan megöl a hervadás.”
Írásainak jelentős hányada ezt az életérzést fejezte ki. A magyar olvasók a 90-es években ismerték meg regényeit, verseit, színpadi műveit, cikkeit, tanulmányait szélesebb körben. Ezek a művek ritkán elérhető közönségsikert arattak, munkáinak többségét tízezrek vásárolják, olvassák.
S akik olvassák az erdélyi nyelvet is megízlelhetik, melynek a szerző igazi nagymestere. Nyarait barangolással töltötte. A hegyeket járva sokszor üldögélt pásztorok tüze mellett, szénégetők kunyhója előtt, hegygerincek legelőin, esztenák mellett, sötét sziklakatlanok mélyén. Ekkor szívta magába a magányos hegyi emberek lassú, gonddal ejtett szavait, melyek beivódtak népnyelvet megörökítő költői prózájába. Szívesen használta prózájában a különleges hangulatú, román eredetű tájszavakat is az író, melyek az erdei élettel és a pásztorkodással kapcsolatosak. A hangulatos, életszerű leírások még hitelesebbé tették az általa megteremtett sajátos világot.

„… Nekem már csak az a dolgom, hogy hidat építsek a múlt és a jövendő között. És hogy ennek a hídnak pilléreibe beépítsek mindent, amit a múltból a jövendőbe átvinni érdemes.” Ezt a vallomását az Ember az országút szélén című regényében fogalmazta meg a Mezőség szívében, a válaszúti a Bethlen-kastélyban született író. Wass Albert a Mezőség fia, szerelmese a tájnak. Mezőzáhon, a nagyszülők otthonában tanulta meg a vadászat, a halászat fortélyait, itt vált a táj szerelmesévé. Nyaranként kora reggeltől késő estig kint volt a határban, együtt dolgozott a földet művelőkkel. Nagyapja szigora állhatatos, munkaszerető emberré nevelte. Regényeiben a Mezőség arculatát jelenítette meg, a mezőségi ember életét, sorsát kutatta. A 2. világháború befejezésének vészterhes időszakában emigrálni kényszerült, először Németországban, majd Amerikában talált új otthonra. Távol hazájától megnyugodni soha nem tudott, mindig hazavágyott. Gazdag életműve a hazaszeretet mintapéldája. Vágyott hazatérésének lehetőségét megtagadták tőle. 1998. február 17-én távozott az égi mezőkre az Astor Park-i Floridában. Hamvaiból jutott az amerikai Astor Park kertjébe, a marosvécsi Phanteon sziklasírjába, s – végakaratának megfelelően – fiai az Istenszéke magasáról egy maréknyit átadtak a galonyai szélnek. Egy fuvallatnak, mely felkapta a hamvakat, s vitte-vitte szét erdőkön, völgyeken, réteken, lankákon, vizek partjain, vissza a gyökerekhez. Hogy ott nyugodjék, ahol az otthona és a hazája volt. Mindegy, hova vetette a sors, itt van közöttünk. Benne van minden kis virágban, fűben, vízben, fában…

Kapcsolódó fotóalbumunk: Mezőség – A Holt-tenger tükrében